Bób zdrowy przysmak


 

Zawsze czekam na maj/czerwiec i pojawienie się bobu. Jak byłam mała Moja Mama często gotowała bób i każdy dostawał swoją miseczkę. Teraz nie tylko jem bób z wody ale przygotowuje także z niego różne potrawy i sałatki. Poniżej przepis mojej ulubionej sałatki, którą wymyśliłam dawno temu i czekam na nią cały rok. Dodatkowo bób grzybowy na ciepło!

A bób poza tym ma bardzo dużo prozdrowotnych właściwości :
👍 zawiera dużo białka, które może być alternatywą dla białka pochodzenia zwierzęcego ( ma go aż 20 %) i minimalną zawartość tłuszczu
👍 jest niskokaloryczny a przy tym bardzo odżywczy
👍 poprzez wiązanie kwasów żółciowych w jelicie, obniża stężenie cholesterolu LDL we krwi,
👍 duża zawartość kwasu foliowego może zapobiegać występowaniu wad rozwojowych u płodu i wspomagać proces leczenia niedokrwistości,
👍 spowalnia proces trawienia i na długo daje uczucie sytości, w związku z czym świetnie sprawdza się przy dietach odchudzających.
👍 zawiera bogaty zestaw witamin (m.in. witaminy C, A, kwas foliowy, B1, B6) i minerałów (np. wapń, żelazo, magnez, cynk)
👍 błonnik w bobie sprawia, że jedzenie tego warzywa zapewnia uczucie sytości na długo, usprawnia pracę jelit i wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn.
👍 antynowotworowe działanie bobu wynika z obecności lektyny, wg brytyjskich naukowców związek ten, wnikając w błonę śluzową jelita, uniemożliwia powstanie komórek rakowych i hamuje rozmnażanie już zmutowanych.

BÓB NA LETNIE SPOTKANIA

składniki :
1 kg bobu
2 opakowania sera feta w kostkach z chili ( Arla)
suszone pomidory w oliwie
ogórki konserwowe ( lub kiszone )

👍 kg bobu ugotuj w lekko osolonej wodzie , lepszy jest al dente. Ostudź lub przelej zimną wodą po ugotowaniu i obierz z łupinek ( wiem …. zabiera trochę czasu). Do obranego bobu dodaj 2 opakowania sera fety Arla ( ja daje wersje z chili, ale każda inna też jest dobra). Następnie dodaj pokrojone suszone pomidory oraz ogórki konserwowe lub kiszone. Suszone pomidory i ogórki proszę dodać wg swoich preferencji smakowych – ja dodaje sporo. Pomidory kroję na drobne paski a ogórki na ćwierć plasterki. Można dodać trochę oliwy z suszonych pomidorów. Przypraw sałatka nie wymaga.
W „porze niebobowej” można użyć mrożonki.
Smacznego!

 

BÓB GRZYBOWY

składniki:
1 kg bobu
0,75 -1,00 kg podgrzybków lub kurek
3 cebule
masło sklarowane
sól, pieprz
śmietanka 30% ( opcjonalnie )

Ugotuj bób w osolonej wodzie i obierz ze skórek. Na woku podsmaż na złoto drobno pokrojoną cebulę. Dodaj pokrojone grzyby. Podsmaż chwilę . Posól i popieprz. Dolej trochę wody i podduś grzyby do miękkości. Dodaj bób i mieszając podgrzewaj jeszcze 5-10 minut. Zakończ przygotowanie potrawy lub dodaj jeszcze śmietankę ( ilość do uznania). Obie wersje pyszne. Smacznego! Bardzo dobre samo lub z dodatkiem kaszy gryczanej .

LECZO-BÓB

Moje najnowsze odkrycie czyli leczo wegetariańskie z bobem. Przepis najprostszy. Do lecza dodaję bób.
Ja do każdej potrawy obieram bób ze skórki. Przygotowuję leczo : cebula , papryka ( czasem też cukinia lub kabaczek) podduszone na woku, potem dodaję obrane ze skórki pomidory. Chwilę duszę wszystko i dodaję ugotowany oraz obrany bób. Na końcu wrzucam zmiażdżony w prasce czosnek. Dodaję przyprawy do smaku. U mnie zawsze ostra papryka i pieprz. Polecam!

Previous Dziadkowie i wnuki
Next Smakowite książki

No Comment

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *